Niramol Gaehwiler deler sine tips om hvordan man kan bygge en suksessrik karriere innenfor salg i hotell- og serveringsbransjen.
I løpet at 6 måneder etter hun ankom Ananthara Hotels, Resorts and Spas, Hotel Institute Montreux, ble alumna Niramol Gaehwiler promotert til å bli salgssjef, og ansvarlig for hotellkjedens lokale og internasjonale klientell under Leisure & Groups og Incentive Events.
1. Forutse hva klientene ønsker
En av de tingene jeg liker mest med salg, er å besøke klienter og representere merket jeg jobber for. Undersøk og studèr klientellets forventninger på forhånd, og prøv å forutse kravene de stiller. Jo mer informasjon du har i baklommen, jo mer overbevisende klarer du å være.
Hotellsalg er mer enn å bare selge rom, mat og drikke – du prøver å hjelpe mennesker med å få det de ønsker, til den prisen som er rett for deg.
2. Bygg forhold
De beste salgspersonene er de som klarer å opprette et forhold med kundene sine, og ikke få det til å se ut som at de selger noe. Dette er absolutt en kunst og en ferdighet som er vanskelig å få teken på!
Noe så enkelt som å huske klienters bursdager eller bryllupsdager og sende dem et e-kort eller små gaver, kan hjelpe deg til å skille deg ut fra konkurrentene dine.
3. Motiver deg selv
En karriere i hotellsalg er utfordrende. Du jobber mot å nå målene dine innenfor et visst budsjett, å sørge for at hotellkjeden du representerer alltid er ute på markedet, og du tenker alltid på hvordan du skal skape mer virksomhet og sørge for at klientellet ditt fortsetter å komme tilbake til deg. For hver person som sier ‘Ja’, er det ni som sier ‘Nei’. Men du må likevel holde deg selv motivert og være forberedt på å måtte anstrenge deg litt ekstra for å overkomme utfordringene som medfølger en karriere innenfor salg.
4. Vær oppmerksom
Hotellvirksomhet er ganske mangfoldig, og utvikler seg stadig på grunn av teknologi, nye markeder og så videre. Du må holde deg selv oppmerksom og følge med på det som skjer, slik at du kan innføre strategiene i salgsplanene dine i samsvar med skiftende markedsforhold.
Det er umulig å selge effektivt hvis du ikke vet mye om eiendom, konkurrenter, trender på markedet og økonomiske problemer.
5. Jobb som et team
Man må være en teamspiller for å lykkes i hotellsalg. Enhver kundeopplevelse kan oppfattes ulikt, og hver ny forespørsel krever kommunikasjon mellom avdelingene for å sørge for å yte utmerket service for klientene. Så selv om du har personlige nøkkelindikatorer (KPI) og mål å nå, vil suksessen også avhenge av de ulike avdelingene på hotellet.
Jeg har akkurat startet med å bygge karrieren min, og det er fortsatt så masse jeg kan lære og få erfaring fra. Jeg elsker denne læringskurven, og målet mitt er å bli en salg- og markedsføringsdirektør I’m in the early stages of building my career and i løpet av de neste fem årene.