Desiree Overhage, alumn fra HIM og medgrunnlegger av luksusreisebyrået Inner Circle Travel, tilbyr noen råd om å drive reiselivsforretning under en pandemi og diskuterer reiselivets fremtid.
Hva fikk deg til å studere Hotel Management og hvorfor valgte du å studere med Hotel Institute Montreux?
Fordi jeg vokste opp i en tokultur, med en tysk far og en indonesisk mor, hadde jeg en lidenskap for reise allerede som ung. Jeg drømte om å følge en karrierevei som ville la meg jobbe internasjonalt og gjøre det jeg elsker aller høyest; å reise og skape minneverdige opplevelser, ikke bare for andre, men også for meg selv. I tillegg til et utsøkt rykte og vakre omgivelser rett ved Genève-innsjøen, hadde HIM et bachelorprogram som skilte seg ut, siden det gir et grunnlag innen forretningsledelse med fokus på ledelse av hotell, restaurant og resort.
Jeg følte meg trygg på at med denne graden ville jeg ha et stort antall karriereveier og muligheter å velge mellom, både innenfor og utenfor hotellindustrien.
Hvilke ferdigheter mener du at man kan få ved å ta en grad innen hospitality?
Noen av de viktigste ferdighetene jeg lærte mens jeg studerte på HIM var lederskap, kommunikasjon og kundeservice. HIM forberedte meg på å bli forretningsmenneske, og det multikulturelle miljøet loet meg arbeidet med og lære fra studenter fra ulike land og bakgrunner.
Hva er daglige oppgaver for en typiskdag på jobb i din stilling?
Alle dagene kan være veldig forskjellige, siden vi har klienter over hele verden, i ulike tidssoner. Jeg starter dagen med å klargjøre prioriteringene mine den dagen, avhengig av hva som haster og eventuelle kriser som kan ha oppstått i løpet av natten. Videre holder jeg meg oppdatert på siste nytt innen reise og endringer i industrien.
Spesielt i denne tiden, når hvert lands reiserestriksjoner endrer seg ofte, stoler klientene på at vi gir dem riktig informasjon og hjelper dem med deres reiseavgjørelser.
I løpet av dagen har jeg vanligvis samtaler med forretningspartneren min, klienter, og våre luksusreisepartnere, mens vi jobber sammen om forespørsler.
Hva liker du aller mest med din nåværende stilling?
Jeg elsker mange sider ved min nåværende stilling, men om jeg må fatte meg i korthet vil jeg si at det først og fremst er å inspirere andre til å reise. Vi assisterer våre klienter med deres reiseplaner, og er dermed en del av spenningen som følger med å dra på reise. I tillegg kan jeg, ved å være forretningseier, se hvordan jeg direkte påvirker selskapet vårt. Sist, men ikke minst, har jeg mulighet til å utforske nye reisemål og produkter og få førstehåndserfaring med disse.
Hva vil du si er de største utfordringene ved å drive eget selskap?
Som forretningseier har jeg på meg mange hatter, og ikke alle er min sterkeste side. Mitt beste råd er å sette bort noen funksjoner dersom det er økonomisk fornuftig. For eksempel ansatte vi en regnskapsfører for å passe på at alt relatert til økonomi og skatt blir håndtert riktig, slik at min partner og jeg kan fokusere på å vedlikeholde og gro kundeforhold og salg. Å ha en partner med styrker som er ulike dine egne er utmerket, siden vi begge kan fokusere på det vi gjør best. Vi kommer opp med ulike ideer, og vi vet at vi begge er like dedikerte, forpliktet og målbevisste når vi utforsker nye ideer. Vi vet at vi deler et mål om å gi våre kunder den beste mulige servicen og gjøre selskapet vårt til en suksess.
Hva er ditt råd til personer som er interessert i å starte sitt eget selskap?
Hvis du har en lidenskap og forstår hvorfor du har denne ideen, følg drømmen din.
Å starte eget selskap er ikke noe som skjer over natten, og det krever tålmodighet, utholdenhet, hardt arbeid og økonomisk stabilitet i starten. Fra det øyeblikket jeg begynte å tenke på å lage luksusreisebyrået mitt, til dagen det ble virkelighet, gikk det over et år. I løpet av dette året la jeg all innsats, alt arbeid og alle ideer i selskapet, og jeg samarbeidet med likesinnede personer i industrien. All denne innsatsen lot meg skape et godt grunnlag, med et utstrakt nettverk av støtte og profesjonelle hjelpere. Det er veldig gøy å se alt komme sammen.
Hva er det neste du håper å oppnå i karrieren din?
Jeg håper jeg kan gjøre en forskjell og fremme reiseliv på en meningsfylt og bærekraftig måte, heller enn å selge reiser i store mengder. Våre klienter er svært velstående og velutdannede, og sammen kan vi påvirke fellesskapene vi møter på reisene våre. Vi ønsker å sikre at vi jobber med forhandlere som er opptatte av bærekraftighet og støtter lokale fellesskap våre sosialt og økonomisk. Nå, mer enn noen gang før, er det viktig at vi er ansvarlige med hvordan vi reiser, og vi må være bevisste på sporene vi etterlater oss.
Hvordan blir arbeidet ditt påvirket av den nåværende situasjonen, og har du noen råd om hvordan man driver et selskap under en pandemi?
Vårt selskap er sterkt påvirket av pandemien, og aktiviteten i reiselivet har gått ned betraktelig. I tider som dette har vi likevel hatt mulighet til å vise folk verdien av å arbeide med en reiserådgiver, og har fått tettere bånd med eksisterende klienter i arbeidet med å hjelpe dem med å navigere endringer, kansellasjoner, refusjoner og kriser. Vi er sanne forkjempere for våre klienter og er opptatte av deres beste.
Jeg føler meg trygg på at rollen som reiserådgiver vil bli enda viktigere etter pandemien, siden reiselivet vil være radikalt endret. Vi kan håndtere alle kriser som kan oppstå mens klienter reiser, og når verden åpner igjen kan rådgivere som oss, med gode nettverk, hjelpe folk med å spare både penger og tid.
Vi må minne folk om vår verdi neste gang de vurderer å booke en lengre reise på egenhånd.
Om Inner Circle Travel
Inner Circle Travel er et luksusreisebyrå som tilbyr alt, skreddersydd for personer som liker luksusen det er å ha mer tid og få god service. Vår idé er enkel, siden målet er å tilby eksepsjonell personlig service på et tidligere ukjent nivå, og skape spesialtilpassede opplevelser rundt omkring i verden.
Medlemskap i Inner Circle, vårt signaturtilbud, sikrer at du mottar unik tilgang til det absolutt beste reiselivet har å tilbyr. Alternativt kan individuelle forespørsler håndteres med A la Carte Services og Bespoke Trip.
Vi setter deg i sentrum. Med vårt utstrakte nettverk av kontakter kan vi møte dine behov før du oppdager dem, finne de mest populære arrangementene og lage skreddersydde reiser. Vi åpner dører til unike og uforglemmelige opplevelser.
Oppdag mer her.
Desiree Overhage ble uteksaminert fra Hotel Institute Montreux i 2012, med en bachelor innen Business Administration i Hotel Management. Hun er nå medgrunnlegger av Inner Circle Travel, et luksusreisebyrå med base i San Francisco, USA.