Erik Montoya: President for Les Clefs d’Or Sweden og vinner av Young Concierge Award

Erik Montoya: President for Les Clefs d'Or Sweden og vinner av Young Concierge Award 3Jeg heter Erik Montoya, og jeg er en kreativ og ambisiøs hotelldirektør med erfaring i å drive luksushoteller og skape 5-stjerners serviceopplevelser. Jeg er concierge og Front Office and Spa Manager på Upper House, et eksklusivt hotell som er en del av Gothia Towers i Göteborg. Jeg begynte åjobbe her da jeg ble uteksaminert fra SHMS – Swiss Hotel Management School i 2015.

Jeg begynte med å kombinere et lederopplæringsprogram med Front Office. Ett år senere var jeg blitt Front Office Supervisor, og jeg brukte ferdighetene mine til å utvikle og starte Concierge-avdelingen. To år senere ble jeg leder for avdelingen, og i årenes løp har jeg også fått muligheten til å lede og støtte andre avdelinger, som frokost og rengjøring.

Siden 2018 har jeg vært stolt medlem av den prestisjefylte fagforeningen for hotellconcierger, UICH Les Clefs d’Or («De gylne nøklene»), en elitesammenslutning med globale forbindelser, engasjement for faglig utvikling og drivkraft til å sette nye standarder for perfekt gjesteservice.

Jeg representerte den svenske avdelingen i Young Concierge Award 2019 i Cannes, en uforglemmelig opplevelse som jeg delte med 15 andre concierger fra hele verden.

I 2019 begynte jeg å jobbe i styret i den svenske seksjonen, og fra 2020 til 2023 var jeg sekretær og medlemsansvarlig. I februar 2023 gikk jeg inn i rollen som president for medlemsforeningen vår i Sverige.

Hvordan har studiene i Sveits påvirket livet og karrieren din?

Å studere i Sveits på en av de beste hotellskolene i verden var en fantastisk opplevelse, og jeg er stolt over å ha lært mer om den prestisjetunge sveitsiske hotellbransjen. Ambisjonen min var å representere et luksushotell. Opplæringsprogrammet ved SHMS utviklet ferdighetene mine ytterligere, ettersom jeg måtte lære meg alle driftsavdelingene på et luksushotell, både i teori og praksis. I dag har jeg utdannings- og yrkeserfaring fra alle driftsavdelingene og en førstehånds forståelse av de daglige rutinene.

Hva betyr det å være Clefs d’Or Concierge, og hvordan oppnådde du denne prestisjefylte statusen?

Dette er det høyeste nivået for en hotellconcierge. Det betyr at du må representere verdiene i organisasjonen vår og alt vi står for. Gjestene våre kan lett gjenkjenne oss på de kryssede gullnøklene på jakkeslaget, og de kan forvente samme servicekvalitet fra alle de rundt 4000 medlemmene våre rundt om i verden.

For å gjøre seg fortjent til å bære de gylne nøklene må de som ønsker å bli medlemmer, ha flere års erfaring som hotellconcierge, bestå omfattende tester og bevise, hinsides enhver tvil, at de er i stand til å levere service av høyeste kvalitet.

Hvordan håndterer du vanskelige eller uvanlige gjesteforespørsler?

Dette krever mye forberedelse. Jeg prøver å forutse gjestenes ønsker og jobber aktivt med relasjonen til aktivitetstilbyderne i Göteborg. Når det kommer en vanskelig eller uvanlig forespørsel, vet jeg allerede hvem jeg skal ringe og om det er gjennomførbart eller ikke. Jeg pleier å si at det er som å gjøre en risikoanalyse, selv om man blir overrasket fra tid til annen.

Hvilke ferdigheter mener du er viktige for en person i din stilling?

Emosjonell intelligens er veldig viktig, å vite hvordan man skal forholde seg til gjestene på et dypere nivå. Tilpasningsevne er også viktig, du må levere konsekvent service og holde produktkunnskapen din på topp.

Erik Montoya: President for Les Clefs d'Or Sweden og vinner av Young Concierge Award 4
SHMS – Swiss Hotel Management School

Hva er ditt hovedansvar som administrerende direktør for Les Clefs d’Or Sverige, og hvilke initiativer eller prosjekter jobber du med i organisasjonen for tiden?

Mitt ansvar som administrerende direktør i Les Clefs d’Or Sverige er å lede styrets arbeid og føre tilsyn med styret slik at medlemmene arbeider mot målene våre. Vårt ansvar er å sette nye standarder for perfekt gjesteservice, i tett samarbeid med medlemmene våre, som representerer noen av de beste hotellene i Sverige og Norge.

Spesielt i vårt land har vi ikke noen av de internasjonale luksushotellkjedene, men vi har mange private eller familieeide hoteller der vi deler de samme verdsatte gjestene. Les Clefs d’Or Sweden samler eksepsjonelle serviceeksperter, og vi gjør hverandre bedre ved å dele erfaringer og ideer. Dette krever kunnskap og innsikt i bransjestandarder og beste praksis.

Jeg er også ansvarlig for å sikre at medlemmene våre respekterer Les Clefs d’Ors vedtekter, og jeg gjennomfører screening av nye medlemmer i Sverige og Norge.

Hva er fordelene med å være en del av Les Clefs d’Or og hotellene de jobber for?

Som livslange, profesjonelle hotellconcierger gjør erfaring, kunnskap og profesjonelle relasjoner oss til de mest betrodde lokale ekspertene og ambassadørene for våre destinasjoner. Hvert medlem har tilgang til Les Clefs d’Or sitt globale nettverk, og det finnes ingen steder vi ikke kan nå, eller gjesteforespørsler vi ikke kan levere.

Når et hotell ansetter en Les Clefs d’Or Concierge, kan de regne med rundt 4000 medlemmer som jobber for å gi våre felles gjester en inspirert service.

Hvilke råd vil du gi til noen som ønsker å bli hotellconcierge?

Hold ferdighetene dine friske og oppdaterte. Jeg er overbevist om at du må oppleve de aktivitetene du anbefaler og booker for gjestene dine. En personlig opplevelse er den beste måten å vite hva du skal foreslå for gjestene dine, etter at du har lært mer om dem. Bygg sterke relasjoner, og plei relasjonene i nettverket ditt.

Kan du fortelle oss en spesielt inspirerende historie fra karrieren din som viser effekten av utmerket concierge-service?

Det er ikke lett å velge én historie, for det finnes mange, og alle er så forskjellige. Jeg har erfaring med å håndtere og betjene alle typer gjester, fra lokalbefolkningen til verdensstjerner, politikere og medlemmer av kongefamilien. For ikke lenge siden hadde vi en VIP-gruppe som bodde på Upper House. Gjestene hadde kontaktinformasjonen min, og jeg tok meg av alt de trengte. Forespørsler i siste liten, som bordreservasjoner på restauranter, åpning av en restaurant på en stengt dag, sportsaktiviteter, kjøp av utsolgte møbler eller eksklusiv adgang til en fornøyelsespark med personlig assistent. Til slutt sa de til meg at de ønsket at alle hoteller hadde en person som meg. Siden jeg kommer fra et selskap som reiser verden rundt og bor på de beste hotellene, ble jeg veldig glad for å høre dette.

SHMS – Swiss Hotel Management School