Persepsjon og virkelighet: 4 ting jeg har lært fra Generasjon Z - Swiss Education Group, Norway

Persepsjon og virkelighet: 4 ting jeg har lært fra Generasjon Z

Persepsjon og virkelighet: 4 ting jeg har lært fra Generasjon Z

Mye er sagt om generasjon Z, den nyeste generasjonen til å komme inn på høyere utdanning og arbeidsliv. Men hvordan ser de på seg selv, og føler om hvordan de er oppfattet av eldre generasjoner? Foreleser Claire Jollain ba sine studenter om svar.

I 2019 mine digital markedsføring studenter begynte å skrive blogginnlegg for å beskrive generasjonen sin til fremtidige rekrutterere. Før jeg begynte med dette akademiske prosjektet oppfordret jeg studentene å lese studier om Gen Z – stort sett personer født mellom 1997 og 2012 – og å si om de er enige eller uenige med det som er sagt om dem, og hvorfor.

De beste blogginnlegg ble publisert, og nå har vi mer enn 50 innlegg skrevet av bachelor-og masterstudenter fra 27 forskjellige land. Her er hva de hadde å si, og hva jeg har lært om sannheter og misoppfatninger om denne generasjonen:

1. Verden ikke liker dem

Det første studentene lærte når de gjorde hver sin forskning er at de fleste studiene rundt Gen Z kommer til negative konklusjoner om dem: de blir sett på som asosiale, avhengige av teknologi, og late. Lærerne hevder at de er ikke i stand til å ta notater, rekrutterere kritiserer deres mangel på profesjonalitet, og veiledere tror at de ikke er hardt arbeidende mennesker. Når jeg så hvordan mine studenter reagerer på denne kritikken, følte jeg irritert på deres vegne: er dette en riktig måte å ønske velkommen en ny generasjon som er nødt til å løse dramatiske problemer som klimaendringer?

Mens studentene innrømmer at de stoler for mye på teknologien og at en av deres største frykter er å miste Wi-Fi-tilgang, de forklarer også at de hater e-post og foretrekker ansikt-til-ansikt kommunikasjon. Jeg likte Christine’s kommentar om lærere som prøver å engasjere studenter med YouTube-videoer. Hun skrev: “I moderne verden forelesere tror at når klassen er kjedelig, å vise en video på skjermen vil fange vår oppmerksomhet. Men sannheten er at hvis vi ikke var engasjert i begynnelsen, det er ingen video på nett som vil gjøre at hjernen vår behandler eller til og med beholder informasjonen de ønsker å gi.”

I nesten alle blogger sier studentene at det å finne en passende jobb er deres viktigste prioritet og bekymring fordi de er klare over hvor konkurransedyktig arbeidsmarkedet er. Når de leser at de mangler profesjonalitet, de spør om bedrifter som ikke svarer på spørsmål rundt tilgjengelighet av stillinger, eller som ikke gir tilbakemelding etter et jobbintervju har profesjonalitet. Hvordan kan vi be dem om å anvende visse ytelser når selskaper gjør det ikke?

I sin blogginnlegg, gir Lynn uttrykk for sin forakt: “Vi forstår ikke hvordan noen selskaper vurderer mennesker begrunnet på et stykke papir! For meg ligner det på å dømme boken etter omslaget, – og vi alle vet at vi må ikke gjøre det”.

Mange studenter sier at de startet små bedrifter i videregående skole, og det er klart at å være entreprenør er på toppen av Gen Z bucket list. Mens noen av deres oppfatninger rundt arbeidskraft er feil, et stort antall studenter som Oliver uttrykte bekymring for å være kreativt kvalt: “Jeg er helt vettskremt av det faktum at en dag kan jeg jobbe på et kontor. Denne verden tillater ikke kreativitet.”

gen z 1

2. De er på jakt etter mening overalt

Bombardert med informasjon, det er vist på at Gen Z oppmerksomhet span er mindre enn 10 sekunder. Betyr dette at de ikke er interessert i noe eller, tvert imot, at de prøver å filtrere alt med et felles mål: å gi mening til det!

Som Caroline påpeker, det er ikke det at hennes generasjon er ikke i stand til å fokusere, de bare tenker og absorberer informasjon på en annen måte: “Bare fordi vi foretrekker å høre om nyheter på en kort video enn på en avis betyr ikke at vi ikke har oppmerksomhet, akkurat som å komme i jeans til kontoret enn i en dress gjør ikke millenniumsgenerasjonen lat”.

Tilgang til nye kommunikasjonsmåter har faktisk endret strukturen på måten den nye generasjonen kommuniserer på. De må sortere all den informasjonen, foreta valg, forstå hva er viktig, og hva er mindre viktig. I denne forbindelse, sier Josefin vi har ansvar for å veilede denne generasjon som bruker den teknologien vi opprettet. Hun sier: “Det er sagt at depresjon og lav selvfølelse er økende i vårt samfunn, og hvem er ansvarlig for dette? Generasjon Z har et behov for veiledning for å hjelpe dem å finne sine egne verdier og ikke gå seg vill på den måten. De trenger rollemodeller. Eldre generasjoner er ansvarlig for å hjelpe dem på veien til suksess”.

Forventninger til arbeidslivet har endret seg også. Selv om de fleste av dem verdsatt sine praksiserfaringer på global hotellkjeder, hva de verdsetter mest, er “å bli anerkjent og verdsatt”, forklarer Joao. “Vi ønsker ikke å jobbe for store selskaper og være et nummer. Vi setter pris på små miljø hvor alle kjenner hverandre, og der alles stemme påvirker på generell beslutningstaking”.

Mye mer enn titler og penger, denne generasjonen letter stadig etter selvrealisering som er tydelig i observasjoner fra Francesco. Det er klart at de liker ikke å bli fortalt hva de skal gjøre. De ønsker å prøve og noen ganger ta feil selv. “Gen Z ønsker å gjøre det de føler er riktig. Det betyr ikke at vi ikke er villig å endre i henhold til tilbakemeldingene vi får. Tvert imot, vi ønsker å være i stand til å mislykkes og se våre feil for å virkelig forstå hvorfor vi gjør noe på en bestemt måte. Når vi lærer noe, og det er anerkjent, har vi en følelse av mestring som fører til høyere personlig produktivitet”.

Generasjon Z ønsker ledere og ikke sjefene, de ser etter rollemodeller og verdsetter lærernes engasjement. Hva de setter mest pris på er hands-on erfaring, forklarer Linda. “Forestill deg en lege. Vil du si at de vet hvordan de skal utføre operasjon hvis de har bare lest om det i bøker? Antagelig ikke. Det er derfor jeg ønsket å få hands-on erfaring under mine studier”.

3. De er ambivalente

Innlegg etter innlegg var det én ting som overrasket meg mest – Generasjon Z sin ambivalens. På den ene siden, Gen Z virker som for selvsikker som tror på at morgendagens verden kommer til å være svært forskjellig, og de vil være de eneste i stand til å navigere i det nye miljøet. De fengende overskriftene på mange av blogginnlegg sier mye:

“Gen Z i arbeidslivet: Vi kan endre reglene for spillet!”av Daniela

“Slutt å være pessimistisk! “VI” vil være mer vellykket enn “DEM” av Callisa

“Tilpass deg for å investere – Hvorfor Gen Z er fremtiden” av Adrian “fremtiden tilhører Gen Z” av Xin

Samtidig uttrykker de sin frykt rundt terrorisme, klimaendringer og økonomisk ustabilitet, og tilstanden i verden arvet etter tidligere generasjoner for å finne ut av. Som Ankita sier: “Min generasjon er oppdatert på alle nyheter fra hele verden; vi har sett og hørt om den økonomiske krisen og utrydningstruede dyr. Vi er en generasjon som faktisk bryr seg om bærekraftig utvikling fordi det kan være ikke så mye igjen når vi har barn eller barnebarn”.

Mange trekker den konklusjonen at sikkerhet ikke lenger eksisterer, og at både globale selskaper og land kan være destabilisert svært raskt og falle igjennom.

4. Teknologi er et middel, ikke et mål

De fleste studentene ser teknologien som et redskap, noe som gjør verden av muligheter mer tilgjengelig. Som Tawfiq påpeker: “Jeg er en jordansk student som studerer i Sveits, på jakt etter praksis muligheter i Nord-Amerika. For 20 år siden, ville dette være umulig”.

Han sier teknologien tilbyr flere muligheter enn hindringer og avviser den oppfatning at Gen Z er distrahert av skjermer og kan ikke fokusere på jobben. Det er ikke bare Tariq som føler på denne måten, alle studenter som skrev disse blogginnlegg nektet å bli karakterisert bare på grunn av deres tilgang til, kunnskap om, eller avhengighet av teknologi. Som Jervis sier, teknologi er et middel for å gå videre, raskere og bedre! “Vår generasjon er sulten for forbedring og er drevet av nysgjerrighet. Det som skjedd i tidligere generasjoner vil være helt forandret etter Generasjon Z, fordi vi vil gjøre store forbedringer i verden, velge ren mat over fast food, legge vekt på mangfold, og lage ting som nå kan være ufattelig for dere”.

Eldre generasjoner kan merke Gen Z sin mangel på tålmodighet og se dem som flagrer fra en trend til en annen, men som Mitsue påpeker, hun ble født i verden som er i stadig bevegelse og endring. “Jeg vet at vi ønsker alt AKKURAT NÅ, men det er hva vi er vant til. Med fremskritt innen teknologi vi ikke engang trenger å vente for å laste ned alle typer filer, som tidligere generasjoner. For oss alt skjer fort, og alt ligger i våre hender”.

 

Hotel Institute Montreux sine Gen Z studentene som er sitert i artikkelen, takket være sine blogginnlegg: Ms. Christine Murillo (Panama), Ms. Lynn Wyngaard (Nederland), Mr. Oliver Aubry de Maraumont (Danmark), Ms. Carolina Pow-Sang (Peru og USA), Ms. Josefin Lundqvist (Sverige), Mr. João Francês (Portugal), Mr. Francesco Liam Gullo (Italia), Ms. Linda Baggio (Italia), Ms. Daniela Callo (Peru), Ms. Callisa Indrawati (Indonesia), Mr. Adrian Johansson (Norge), Mr. Xin Luo (Kina), Ms. Ankita Talapatra (India), Ms. En Nguyen (Romania og Vietnam), Mr. Tawfiq Irshaidat (Jordan), Mr. Jervis Wei (Hong Kong), Ms. Mitsue Gomez (Panama).

Les Hotel Institute Montreux studentenes Gen Z blogginnlegg
Hotel Institute Montreux