Mens han vokste opp i Indonesia, Cyril Warsono med fullført utdannelse fra Swiss Hotel Management School (SHMS), var han vandt til å overnatte på forskjellige hoteller. Men selv om han var vant til å tilbringe tid på hoteller betyr det ikke at han forventet at dette kom til å bli hans karriere. Først etter han hadde jobbet og studert i Sveits og Amerika i 5 år var det et valg som kom til han.
Den dag i dag er Cyril en vellykket daglig leder for Fraser Place Anthill og Fraser Place Antalya Istanbul, begge befinner seg i Istanbul. Så hva er det som egentlig trengs for å bli en god daglig leder? Vi har tatt kontakt med Cyril for å ta en prat om dette.
1. Kjenn gjestene dine
Siden vi er i et yrke hvor vi yter tjenester til andre, og jeg føler at vi veldig raskt glemmer det grunnleggende i dette yrket, det å f.eks bli kjent med våre gjester. Så etter 20 år erfaring i dette yrket, over mange forskjellige land og kontinenter så har jeg fått en slags forståelse over hva kundene ønsker seg – de ønsker å kjenne seg spesielle og få en minneverdig opplevelse.
Vi må vite hva vi kan gjøre for å gjøre dem lykkelige og hva de ikke liker, vi må kunne løse deres problemer og tilby tjenester raskt og effektivt. Det å kunne ha en forståelse over hva kunden ønsker seg er hemmeligheten som sikrer at du holder deg på toppen av spillet!
2. Kjenn dine ansatte:
Det er en kjent faktor at hotellets daglige leder er ansiktet til hotellet, men den daglige lederen kan ikke drive et helt vellykket hotell alene, det tar et helt team. Det hjelper derfor at den daglige lederen tar seg tid til å snakke med og samarbeide med sine ansatte for å kunne bedre forbedre hvordan ting fungerer.
For meg så er en indikasjon på en god daglig leder, en som har et godt team bak seg, og at de føler seg verdsatt og som de er en del av hotellet
En god daglig leder er en som motiverer og mentorer sine ansatte. En som deler sin erfaring med de ansatte for at de skal kunne utføre sine daglige oppgaver uten konstant hjelp fra deg.
3. Kjenn ditt marked:
Om du er en god daglig leder så kjenner du ditt marked. Det er viktig at du tar deg litt tid hver eneste dag og leser om bransjens nyheter og andre trender så du alltid plukker opp om det er noe nytt som du kanskje ikke visste fra før av. Det å kjenne markedet vil også gi deg muligheten til å sette sammen en mer realistisk forretningsplan for å målrette mot ulike markedssegmenter.
4. Kjenn dine tall:
Det er ingen hemmelighet at hospitality bransjen blir mer og mer konkurransedyktig, og det er viktig at alle daglige ledere har sterke finansielle forretningsinnsikt for å kunne drive hotellet bedre. Det å administrere hotellets økonomi kan være en komplisert oppgave, og det er derfor viktig at den daglige lederen er komfortabel når det kommer til å jobbe med tall og data, sette rompriser, planlegge og holde oversikt over hotellets budsjett og utgifter. Det tar mer en gjestetilfredshet for å sikre at hotellet er lønnsomt!
5. Kjenn eieren:
Hovedmålet med en daglig leder for et hotell er å maksimere avkastningen på investeringen for hotellets eier.
Et hotell er en mange millions operasjon som en eier vil overlate til en daglig leder for å sikre maksimal lønnsomhet.
Med et så stort ansvar så er det viktig at den daglige lederen kjenner hotellets eier, dette vil gjøre det enklere for han/hun og forstå eierens forventninger. Og i retur så vil eieren kjenne seg tryggere på å la den daglige lederen ta de store beslutningene som har innvirkninger på investeringene som kan oppstå.