4 vaner til en vellykket daglig leder av et hotell

4 vaner til en vellykket daglig leder av et hotell 1

Du kan gjøre mye i en dag om du er organisert!

Jason Kim er daglig leder for Aloft Seoul Myeongdong.

Etter å ha jobbet ulike deltidsjobber for F&B gjennom sine tenår, fant Jason Kim en kjærlighet for gjestfrihet bransjen. Han har siden den gang har hans karriere innenfor faget tatt han med på en reise fra Sveits til Thailand, Russland, Amerika og  nå er han tilbake hjemme i sitt hjemland, Sør-Korea. I februar i år ledet han åpningen av Aloft Seoul Myeongdong, det er et hotell som har hele 223 rom og ligger midt i hjertet av Seouls shoppingdistrikt.

1. Gå fram som et eksempel:

Med et hav av møter, e-poster og administrative gjøremål hver eneste dag, så er det enkelt å bli sittende på kontoret og ikke helt tenke på eller ha oversikten over hva som egentlig skjer på hoteller. Så jeg velger og sørger for at hver eneste dag jeg er på jobb så begynner jeg dagen med en gjennomgang på selve hotellet. Dette blir gjort sammen med ansatte som er på vakt, og vi gjennomgår hva som skjedde dagen før. Det er viktig at alle ser og føler at jeg jobber sammen med dem, for dette bidrar til at de har mer tillit til meg og derfor lettere for å komme til meg om det skulle oppstå noe.

Jeg vet at alle følger med på hva jeg gjør, det er naturlig siden jeg er daglig leder. Jeg tror at man ikke alltid trenger å si så mye, det er nok at de ser hva du gjør, det bidrar til at andre følger deg

2. Opprett en tjenesteorientert kultur:

Jeg tror at det å være en vellykket daglig leder handler i hovedsak om hvor flink du er til å tjene andre. Jeg husker at en av de første tingene jeg lærte når det kom til kundeservice på SHMS var at man alltid skal ta den beslutningen som er best for gjesten, og det er hva jeg forsøker å gjøre for Aloft Seoul Myeongdong.

4 vaner til en vellykket daglig leder av et hotell 2

3. Hold deg frisk – både fysisk og psykisk:

Det er veldig viktig å holde seg mentalt og fysiskt oppdatert, iallfall for meg personlig, og dette forteller jeg til mine ansatte også. Så uansett hvor mye jeg har å gjøre i løpet av en dag, så passer jeg på at jeg inkluderer trening i min daglige rutine, uansett om det bare er for en kort periode.

Det er et ordtak som sier at du kan ikke helle fra en tom kopp. Så det er viktig at du tar vare på deg selv før du begynner å ta deg av andre.

4. Ikke lat som du kan eller vet alt:

Kunnskap kommer ikke fra den tynne lufta, kunnskap er noe som kommer fra erfaring. Selv om du har lang erfaring i et yrke betyr det ikke at du vet alt! Jeg tror det er viktig for en daglig leder at han/hun skal være ydmyk, ærlig og ikke flau over å vise at de ikke vet alt, og selv ledere kan trenge hjelp innimellom. Jeg tror det alltid finnes noe å lære fra andre.

4 vaner til en vellykket daglig leder av et hotell 3
Jason Kim gikk ut av Swiss Hotel Management School med vitnemål i Hotel & Restaurant Management