Mer enn gjestfrihet

Mer enn gjestfrihet 11

Her får du en titt på tre måter en grad innen hospitality-ledelse effektivt utstyrer studenter for karrierer tradisjonelt assosiert med hospitality og gir dem kraften de trenger for å lykkes på et bredt utvalg av yrkesområder.

Hospitality-sektoren, som er dynamisk og mangefasettert, inkluderer industrier som overnatting, mat og drikke, reiseliv, arrangementsledelse og mer. Kjernen av hospitality-industrien er imiderltid et ønske om å skape unike og uforglemmelige opplevelser hvor folk føler seg verdsatt, velkomne og tatt vare på, enten det er på et hotell, under et arrangement, eller under et måltid. Dette åpner for et stort spekter av karriereveier, som hotell, restauranter, sykehus, catering- og arrangementsledelse, flyselskaper, cruiseskip, fornøyelsesparker, eldrehjem, spa og andre steder. Samtidig viser det seg at kunnskapen og erfaringen man tilegner seg når man studerer hospitality-ledelse, også er nyttig i mange industrier utenfor hospitality-sektoren. Dette er årsakene:

 1.  Verdien av en gjestfri innstilling i ulike karrierer

Hospitality er sentrert rundt kunden – hvordan de blir tatt imot, hvordan deres opplevelse av situasjonen er, og forholdet som oppstår gjennom denne opplevelsen. Denne innstillingen er grunnlaget i alle programmer og kurs tilbudt av skolene i Swiss Education Group.

Å lære hvordan man ønsker kunder velkommen til lokalet er en essensiell del av timer i praktisk service på våre skoler. Å designe en optimal kundeopplevelse (CX) resulterer i at kundene ønsker å komme tilbake igjen, og de forteller andre om opplevelsen sin.

Alumn fra SHMS Swiss Hotel Management School, Malvin Hartwell, jobber nå i sektoren for luksushandel. “Når jeg først tok imot en kunde hos Louis Vuitton, helte jeg champagne slik jeg ville gjort på et femstjerners hotell. Daglig leder så på meg og spurte hvordan jeg visste hvordan jeg skulle gjøre det, til hvilket jeg svarte, ‘Jeg har studert hospitality, så klart, jeg vet hvordan jeg gjør det!’ Ting som kroppsspråk, hvordan man står, hvordan man snakker – alt dette lærer man tidlig på skolen. Utdannelsen innen hospitality lærte meg masse og ga meg fordeler da jeg begynte å jobbe.”

Mer enn gjestfrihet 12

Kjernen i hospitality er å bygge langvarige forhold, noe vi også oppfordrer til i alle våre kurs. Fokus på lange relasjoner fremfor korte seire betyr at kundene kommer tilbake, hvilket gir mye mer profitt i det lange løp. Av denne grunn er temaer som kundestell og nettverking også dekket i våre kurs. “Hospitality er en stor fordel når man jobber innen markedsføring, fordi man lærer å forstå folk,” reflekterer Nina Sophie Nest, tidligere elev ved HIM Hotel Institute Montreux og nå vekstekspert for et sveitsisk forsikringsselskap.

Om man ser på hvordan hospitality er sentrert rundt de tre elementene velkomst, kundeopplevelse og forhold, er det lett å se at dette egentlig gjelder for alle selskaper, uavhengig av industri. “Våre studenter kan bruke denne innstillingen i enhver sektor, så fort de forstår særegenhetene ved den sektoren,” sier Max Behesht, Academic Dean ved César Ritz College Switzerland, Lucerne-campus.

Denne innstillingen, som man lærer og perfeksjonerer ved alle skolene i Swiss Education Group, gir avgangselevene en ekstra fordel i yrkeslivet.

Mer enn gjestfrihet 13

     2.  Et bredt spekter av spesialiseringer

En annen grunn til at utdanning innen hospitality kan føre til et bredt utvalg av karrierer, både innen hospitality of andre områder, er muligheten til å skreddersy en grad med spesialiseringer og valgfag. Ved HIM Hotel Institute Montreux, for eksempel, kan andreårsstudenter på bachelor velge å spesialisere seg innen Financial Analysis and Wealth Management, Human Resource Management, Luxury Brand Management, eller Management for the Senior Living Industry. César ritz Colleges Switzerland tilbyr valgfag som internasjonal handel, entreprenørskap eller global e-handel.

Mer enn gjestfrihet 14

Alle våre programmer utvikler ferdigheter innen kundebehandling og organisering av et selskap i en internasjonal kontekst. “Hoteller er så service-orienterte, men i bunn og grunn er et hotell fortsatt bare et selskap man driver, spesielt når det er så mange hotellkjeder å konkurrere med. For å klatre på ledelsesstigen tror jeg det er viktig å være ustyrt med tankene til en businessmann fra starten av.”

Alumn fra HIM Hotel Institute Montreux, Charlie Chan, pilot for Cathay Pacific Airways.

I løpet av sitt siste år på studiet er studentene også forberedte på et bredt spekter av karrierer gjennom kurstemaer som informasjonsteknologi, organisasjonsoppførsel og lederskap, digital markedsføring og verdiledelse, forretningslov, internasjonal politikk, miljøforskning, ernæring, helse og spesielle dietter, kulturelt mangfold i organisasjoner, og avansert kundeoppførsel.

“Fag som markedsføring, regnskapdsføring og forretningskommunikasjon ga meg et bedre grep om markedsføringsstrategier, og ga meg evnen til å lage en god forretningsplan for utviklingen av musikkarrieren min.”

Alumn fra SHMS Swiss Hotel Management School, Yustin Ko, fiolinist, DJ og musikkprodusent.

 

 3.  Overførbare ferdigheter

Skolene som er del av Swiss Education Group lærer studentene “ferdigheter for profesjonelt liv, profesjonelle ferdigheter for livet”, noe som er relevant både i og utenfor hospitality. De fleste selskaper ser etter ansatte med et mangfold av ferdigheter som språk og kommunikasjon, konfliktløsing, teambulding, forhandling og emosjonell intelligens.

“Teamwork i et internasjonalt miljø, det å være bevisst på andre kulturer og kunne kommunisere med folk i den situasjonen de er i, er ferdigheter jeg fikk når jeg jobbet på hoteller, noe som er veldig viktig i håndtering av karastrofer”.

Alumn fra SHMS Swiss Hotel Management School, V.R. Hari Balaji, ekspert på trening av ledere for katastrofehåndtering.

Karrierer utenfor hospitality-industrien, hvor studenter får brukt livsferdighetene sine i kombinasjon med businiss-kunnskapen sin, har mange lyktes med.

“Lidenskapen, utholdenheten og de søvnløse nettene entreprenører legger i å bygge et vellykket selskap ligner veldig på treningen jeg fikk da jeg studerte og jobbet innen hospitality. Menneske- og kommunikasjonskunnskapen jeg utviklet har også hjulpet meg med å lede prosjekter på en effektiv måte,” sier almun fra César Ritz Colleges Switzerland, Tharun Anto, som grunnla et prosjektledelsesselskap som implementerer miljøvennlige prosjekter i India.

Mer enn gjestfrihet 15

HIM-alumn Shyamla Nath er CEO for Women’s India Trust, en veldedig organisasjon som styrker underpriviligerte kvinner i India ved å gi dem enkel tilgang til utdanning, yrkestrening og ansettelse. Hun deler noen vise ord: “Ha alltid en positiv innstilling. Hold sinn, øyne og ører åpne, så vil du finne muligheter til å bygge lidenskapene dine videre.”

Å velge karrierevei kan være kremmende. En grad innen hospitality-ledelse gir studentene verdifull kunnskap og praktiske ferdigheter som gjør dem attraktive for arbeidsgivere. Tiden tilbragt ved en av våre skoler gir studentene mange muligheter til å utforske hva de er lidenskapelige for og gjøre den lidenskapen til en karriere.

Finn ut mer om hvilke andre karriereveier almner fra Swiss Education Group har valgt.